In een recente presentatie aan hun oprichters over aanpassing aan de huidige marktomgeving, citeerde het team van Sequoia Charles Darwin: “Het is niet de sterkste van de soort die overleeft, noch de meest intelligente, maar degene die het meest reageert op verandering.” De mensen bij Sequoia noemden dit ‘het overleven van de snelste’, waarbij ze ‘snelheid’ zelfs een van ‘de beste bedrijfsstrategieën’ noemden.
Hoewel velen geneigd zijn het eens te zijn met dit advies, is de mentaliteit om “sneller te gaan”, met name wat betreft het uitvoeren van zakelijke taken, niet altijd bijzonder nuttig. Veel door durfkapitaal gefinancierde bedrijven bevinden zich tegenwoordig in een race tegen de klok. Beleggers willen uiteindelijk rendement zien, wat doorgaans een beursgang of overname betekent. Tussen het IPO-volume dat op jaarbasis met 46% is gedaald, de IPO-markt die niet snel verwacht te herstellen en de M&A-activiteit die met 20% is gedaald en vertraagt, moeten leiders erachter komen hoe ze het licht aan kunnen houden voordat het geld op is.
Het aanpakken van complexiteit, inefficiëntie, besluiteloosheid
In zo’n klimaat wordt de echte vraag: wat moeten bedrijfsleiders precies sneller doen?
Het antwoord is bedrieglijk eenvoudig: bedrijven als geheel moeten sneller veranderen.
Voor door durfkapitaal gefinancierde bedrijven en bedrijven in zeer competitieve en volatiele markten is snel veranderen een kernactiviteit, en als uw bedrijf zich aanpast en het vermogen heeft om als geheel te veranderen, zal meer efficiëntie worden gezien. Om dit te ondersteunen, moeten leiders hun bedrijf ontwerpen rond snelle verandering. Eerlijk gezegd is dit de enige manier om van snelheid een bedrijfsstrategie te maken.
Om het bedrijf zo snel mogelijk te ontwerpen, en zo elke transformatie te versnellen, moeten drie grote obstakels worden aangepakt: complexiteit, inefficiëntie en besluiteloosheid. Complexiteit wordt aangepakt door te focussen op het vereenvoudigen van de klant- en werknemerservaring. Inefficiëntieproblemen worden verholpen door de technologie die u gebruikt te optimaliseren. Besluiteloosheid wordt overwonnen door bruikbare inzichten te bieden aan de mensen die het nodig hebben. Hier is hoe.
Vereenvoudiging van de klantervaring
In het afgelopen decennium hebben startups en scale-ups zich gericht op groei, vooral in een tijd van ‘kapitaalovervloed’. We zijn nu echter een tijdperk binnengegaan waarin de technische financiële markt in wezen bevroren is. Als gevolg hiervan is een verandering die bedrijven moeten doorstaan een verschuiving naar winstgevendheid.
Het verlagen van de kosten is een hefboom voor het verbeteren van de winstgevendheid. Het werven en behouden van meer klanten is een andere. Het creëren van een bedrijfsarchitectuur gericht op klanten betekent dat we opnieuw moeten nadenken over hoe bedrijven investeren in technologie. Concreet betekent dit een verschuiving van de traditionele IT-focus. Terwijl IT volgens een gangbare benadering voornamelijk investeert in infrastructuur en bestaande productmogelijkheden, investeert een benadering die gericht is op het versnellen van veranderingen veel meer in het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden.
Wanneer de behoeften van klanten veranderen, zoals ze nu veranderen, moeten bedrijven snel reageren. Dit kan niet als u het bedrijf moet reorganiseren om aan nieuwe eisen te voldoen. Het kan echter worden gedaan als het bedrijf processen heeft gecreëerd die continu klantinzichten verzamelen en deze inzichten snel omzetten in nieuwe klantgerichte mogelijkheden.
Het ondersteunen van deze mogelijkheid vereist een vereenvoudiging van de interne bedrijfsvoering, vooral als het gaat om het optimaliseren van de waarde van de stroom, van klantinzicht tot ontwikkeling.
Optimaal gebruik van technologie
Ervoor zorgen dat klantwaarde de technologische architectuur en investeringen stimuleert, is een manier om het gebruik van technologie te optimaliseren. Een andere manier is ervoor te zorgen dat een organisatie het maximale haalt uit de investeringen die ze al heeft gedaan. Inefficiëntie in elk aspect van het technologiegebruik vormt een belemmering voor het vermogen van bedrijven om snel te veranderen.
Volgens het onderzoek “The State of EA 2022” van Forrester heeft 67% van de leiders op het gebied van bedrijfsarchitectuur (EA) hun focus op technologiestrategie aanzienlijk vergroot. Terwijl enterprise architecten (EA’s) een centrale rol spelen bij het identificeren van kansen voor dit soort technologie-optimalisatie, hebben ze een nog grotere rol te spelen als het gaat om het optimaliseren van het gehele IT-landschap. Een perspectief van “zakelijke capaciteit” maakt dit mogelijk.
Leave a Reply